نقش هزاره ها در انتخابات 88 افغانستان

بدون شک در این انتخابات نقش سازنده ای را در گیروداری سیاست وسیاست بازی ها هزاره ها از خود نشان داد ند.

از آنجای که هزاره ها درطول بیش از دوصد سال  در کشوری افغانستان به عنوان انسانهای دسته دوم زندگی میکردند امروزه توانستند با شعور وآگاهی سیاسی نشان دهند که تبارشان شاه ساز و هم وزنه ای بزرگ سیاسی وتحولات سیاسی  در افغانستان است .

این نمودار زمانی مشخص گردید که هم جوامع بین الملل وهم کاندیدان  رئسای جمهور بیش از 50 فیصد  در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بالای هزاره ها حساب بازکردند .

روزنامه های اروپا وآمریکا چندین بار در مورد نقش هزاره ها در انتخابات افغانستان قلم رانی کرده واین تبار را وزنه ای بزرگی چرخش سیاسی در افغانستان تحلیل نمودند .

تمام کاندید های ریاست جمهوری افغانستان در کمپاین های تصویری صوتی تبلیغات چاپی از حضور فعال هزاره ها تبلیغات وکمپاین خود را تهیه واز طریق رسانه های همگانی به نشر میرسانند .

این دو موضوع: نمایانگر حضورفعال و مشارکت سیاسی هزاره ها در انتخابات   وهم تثبیت  50 فیصدی حساب بردن از این تبار را هویدا می سازد.

در حالیکه حضور ومشارکت سیاسی هزاره ها در انتخابات 88 به 50 فیصد محاسبه میگردد دلیل این مشارکت وحضور فعال چه خواهد بود.؟

 به نظر من این حضور یا ناشی از عقده ای سیاسی هزاره ها بوده  قومی که در طول بیش از دوصد سال محرومیت سیاسی داشتند   ویا برخوردار از آگاهی وشعور سیاسی  این قوم نسبت به اقوام دیگر افغانستان  ویا هم  هردو گزینه

با اینکه در ادوار وحکومت های پیشین افغانستان تشیع مانند برادران قزلباش وسادات همیشه  در مسایل سیاسی نمایندگی از هزاره های افغانستان را به عهده داشته است این بار  هزاره ها در این انتخابات  در حالیکه هم از خود نمایندگی میکنند وهم با نقش 50 فیصدی مشارکت سیاسی ومحاسبات سیاسی تثبیت شده است  چه خواهد کرد.

 

اگر هزاره ها با این مشارکت فعال وحضور ملیونی خود در عرصه سیاست  گامی به بیراهه روند به یقین نقش خود را از بین خواهند برد

با توجه به وضعیت سیاسی افغانستان  ذهنیت دادن به شایسته سالاری  از میان کاندیدان ریاست جمهوری  خطری  متوجه هزاره ها در افغانستان  خواهد گردید که آن در انزوا قرار گرفتن از سیاست ودولت میباشد   زیرا  در افغانستان روش وطرز تفکر حتی حق گرفتن در مجموع شایسته سالاری نیست واحتمال به  انزوا کشانیدن یک تباررا از بازار  سیاست ودولت را به بارمی آورد.

با اینکه در افغانستان سیستم رای دهی بیشتر قبیله ای  می باشد به این معنی که سرقبیله به چه کسی رای میدهد تا ما رای دهیم بازهم میبینیم که  هزاره های افغانستان با این سیستم  نیز حرکت نکرده اند .

هزاره ها در کنار هر کاندید ریس جمهور یا با قدرت وتوان بیشترویا کمتر حضور یافتند  با این حضور  شان  میتوان ارزیابی کرد که این قوم یا آگاهانه  در بازار سیاست قدم برداشتند ویا اختلافات درون قومی با عث شده است تا در اطراف هرکاندید ریاست جمهوری قرار گیرند.

مواردی دیگری را نیز نمیتوان رد کرد وآن اینکه معاملات سیاسی وفقر مردم هزاره   باعث شده  باشد  تا در اطراف تمام کاندیدان قرار گیرند ونیز عقده های سیاسی ومحرومیت تاریخی هزاره ها باعث کشاندن این قوم سهیم در مبارزات سیاسی  گردیده است  .

به باور من در انتخابات 88  همانطوری که 50 فیصد از  هزاره ها  حساب برده میشود به این میزان هزاره ها نیز با جامعه ای نوپا ونوگرای سیاسی افغانستان  خود را   با شرایط سیاست وسیاست بازی ها وفق داده اند تا با هر نوع دولت وحکومتی انعطاف خود را داشته باشند .

به ندرت کاندید ی در انتخابات جاری  دیده میشود که از گردهمای های هزاره ها تبلیغات کمپاین رسانه ای خود را تهیه کرده نباشند  وبیشترین تبلیغات شانرا ازحضور پرشکوه هزاره ها در گردهمایی ها ومحافل سیاسی  ترتیب داده اند  .

پس این مساله به معنی اینست که  تبار هزاره  به مراتب از دیگر اقوام ساکن درافغانستان نقش فعالتری را در انتخابات 88  دارا می باشد .

با این حال وبا این حضور ومشارکت فعال ونقش خاص هزاره ها در انتخابات  افغانستان جایگاه هزاره ها را در کدام موقف قرار خواهد داد  .

مسلما  همان طوری که از این قوم حساب برده میشود نقش در دولت آینده نیزخواهد داشت

 از آمارگیریهای وراپور های بعضی مئوسسات مشخص میشود برنده گی حامد کرزی را در این انتخابات حتمی میداند .

به باور من هم گزینه بهتر از حامد کرزی در میان کاندیدهای ریاست جمهوری وجود ندارد  با وجود آنکه مشکلات وچالشهای  در حکومت قبلی خود داشته ونکات مثبت اینکه  یک افغانستان پس از جنگ وویرانه را در این حالت رسانده  باز هم غنیمت است .

نقش هزاره ها با تفاهم رهبران سیاسی شان در کنار تیم کرزی به مراتب با منفعت تر از هر کاندید دیگر خواهد بود ونقش شانرا در مسایل سیاسی تثبیت خواهد کرد .

هادی غفاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد