کمکاری لورا بوش را اوباما تکمیل کرد

روزگذشته پروژه قیرکاری کناره های سرک بازار بامیان با حضورمقامات بلند پایه دولتی و شورای ولایتی بامیان افتتاح شد.

این درحالی است که سال گذشته خانم لورا بوش همسررئیس جمهور وقت امریکا با هیاهوی زیادی به بامیان آمد و پروژه قیرکاری کمتر از دو کیلومتر سرک بازار بامیان را افتتاح کرد. این سرک که قراربود به عرض چهارده متر اعمار شود، (آنگونه که گفته میشود) نسبت اختلاسهای وسیعی که بین اداره مساعدت های آمریکا برای انکشاف بین المللی (USAID) و شرکت امریکایی (ARD) که تطبیق کننده این پروژه بود، صورت گرفت، به عرض هفت مترتقلیل یافت و کیفیت آن نیزآن قدر پایین آورده شد که اکنون بعد از گذشت کمتر از یک سال، وضعیتی اسفبار پیدا کرده است. بعد از آن اختلاس بزرگ، هیچ  کس نه دولت محلی و نه شورای ولایتی به این موضوع رسیدگی نکرد تا اینکه مردم بامیان در اقدامی بی سابقه و طنزآمیزبه کاه گل کاری کناره های این سرک پرداختند که انعکاس وسیعی درمطبوعات جهان یافت. این موضوع باعث شد که خانم لورا بوش به خشم آید و دفتر(ARD) را برای همیشه از افغانستان خارج کند اما سرک همچنان به همان کیفیت باقی ماند.

تا اینکه امسال دولت امریکا تحت رهبری آقای باراک اوباما، تصمیم گرفت که قسمتهای باقی مانده سرک را نیزقیر نموده و کار ناتکمیل لورا بوش را تکمیل کند و دیروز کار ساختمان این سرک که به مبلغ 50000 دالرامریکایی از طرف قوماندانی برنامه واکنش سریع اردوی امریکا ( Commanders Emergency Response Program) تمویل میشد آغازشد.

جواد ضحاک با لحن مسخره آمیزی به خبرنگاران گفت: "بامیان نه تنها بخاطرپیشتازی درعرصه های مختلفی چون تأمین امنیت، حاکمیت قانون، محوکشت مواد مخدر، تساوی جندر و تطبیق برنامه انحلال گروپهای مسلح غیرقانونی و خلع سلاح زبانزد دنیاست بلکه این ولایت ازنظرتنوع سرکهای خود نیزمقام اول را درجهان دارا می باشد. بطورمثال ما دربامیان هفت نوع سرک داریم.

  1. سرک خامه (خاکی) که اکثرقریب به اتقاق مناطق بامیان ازآن استفاده میکند
  2. سرک جغل اندازی شده که اعمارآن این روزها به یکی ازتفریحات موسسات خیریه بدل شده است.
  3. سرک کاه گلی که ابتکار مردم بامیان درعرصه سرک سازی بوده است
  4. سرک سنگی که درزمان والی سابق بامیان آقای محمد رحیم علی یارزاده اعمارشده بود
  5. سرک کانکریتی که با بودجه هنگفتی (تقریبا یک و نیم میلیون دالر) فقط توانسته بود کمترازپنجصد متر راه را بپوشاند.
  6. سرک قیرکه به لطف دولت کرزی و پشتیبانی بیش ازصد کشورغربی به شمول آمریکا و قدوم مبارک خانم لورا بوش، بانوی اول وقت جهان، بامیان سه و نیم کیلومترآن را دارا میباشد.
  7. و سرک ریگی که همین سرکهای قیربامیان یک سال بعد به سرکهای ریگی تبدیل خواهند شد.

حسین داد یکی ازشهروندان بامیان می گوید: "بامیان به محلی برای تطبیق دلقک بازیهای شیادان داخلی وخارجی تبدیل شده است. هرکس هوس ریشخندی و تفریح کرد، به بامیان می آید".

بامیان ازجمله ولایاتی است که ناچیزترین سهم را ازبازسازی درطول هشت سال گذشته برده است.

عدم توجه وعلاقه جامعه جهانی به بازسازی بامیان، اعمال سیاست های تبعیض آمیزدولت درقبال این ولایت و ضعف دولت محلی درجذب ومصرف بودجه انکشافی ازجمله مواردی بوده است که درطول سالهای گذشته ازسوی آگاهان اموربه عنوان دلایل اصلی عقب ماندگی بامیان همواره مطرح می شده است واین امربعضاباعث مظاهراتی علیه اداره خانم سرابی گردیده است.

مهدی مهرآئین- خبرنگارآزاد- بامیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد