فقهِ سکسی و سکسیسازیِ فقه

ابراهیم درویش

مسئلة سکس، به ویژه مسایلی«پورنوگرافیک»، یکی از مسایلی عمدة دنیای امروز به شمار می​رود. بازتابِ این مسئله نیز در فرهنگ​هایِ گوناگون متفاوت بوده است. در ادبیاتِ عربی به صورتِ «حورالعین» و غیره، در ادبیاتِ فارسی، به صورت «سیمین​بدن»، «غنچه​لب» و اغلب در تمایلِ «همجنس​بازانه» و «شاهدبازی». متنوع​ترین اشکالِ بازنمایی مسایلِ جنسی را در ادبیات و هنر غربی شاهدیم. نسبت فرهنگ و تمایلاتِ جنسی یکی از موضوعات اصلی، رویکردهایِ اخیر «مطالعاتِ فرهنگی» به شمار می​رود. فی​المثل «رولان​بارت» تولید معنا در متن را با نگاهِ فرویدی تحلیل می​کند که در آن لذتِ تولید معنا، تجربة «انزالِ جنسی» است و لذتِ​ ناشی از متن در واقع ارضایِ تمایلاتِ جنسی به شمار می​رود. پری​ریچادز، بدنِ اتومبیل و بازیِ فوتبال​را تحلیلِ جنسی کرده است. از نظر او بدنِ اتومبیل، بازتابِ همان بدن زنانه است، در فرهنگ و صنعت و بازی فوتبال تمایلاتِ همجنس​خواهانه، گل زدن به حریف از آن​رو دردناک است که طرف گل​خوره احساس می​کند به بدنِ او تجاوز شده است و احساسِ شادی و مستی تیم فاتح نیز چیزی نیست جز رسیدن به اوج لذتِ اروتیک یا همان ارگاسم.

یکی از مواردی که سکس در آن بازتاب جدی دارد، «فقه اسلامی» است. فقه، در واقع تکنیکِ​ تنبیه و کنترل است و از آن​جا که هر نوع تنبیه و کنترل در نهایت معطوف است به بدن و در نهایت به بدن منتهی می​گردد، مسئله سکس، به ویژه «بدنِ​زنانه» یکی از بحث​هایی مهم فقهِ اسلامی را تشکیل می​دهد. میل جنسی در عرفان و فلسفه با میان​جی​ای رمز و رازهای پیچیده بیان شده​اند و البته کمتر ادبیاتِ عرفانی​ـ​فلسفی است که درون​مایة جنسی نداشته باشد، اما بدن، صدا، لباس و در کل «تنِ​زن» را فقهاء بیش از هرکسی تشریح و توصیف کرده​اند. در علم فقه، نه تنها تعدادِ روزهایِ قاعدگیِ زنان، بلکه کیفیت و کمیت خونی که از بدنِ زنان خارج می​شوند نیز اندازه​گیری می​شود و بر اساسِ این اندازه​گیری​های کمی و کیفی است که فتوایِ فقهی صادر می​گردد. کیفیت و کمیتِ خونِ زن در دورانِ قاعدگی، تعیین کنندة تکلیفِ شرعی او در برابر خداست و بنابراین ضروری است که فقیه هنگامِ استنباطِ​ احکام، خون زنان را در آزمایشگاه علمِ فقه​ با ذره​بین ادله​ای شرعی به دقت بررسی نموده و سپس فتوا صادر نماید. از آن​جا فهمِ کمیت و کیفیتِ خون، نه یک امرذهنی، بلکه کاملا تجربی و عینی است، فقیه یا باید انواع خون را به دقت مشاهده نماید، و یا آن​که فتوایِ تخیلی صادر کند که شریعت به او چنین کاری را اجازه نمی​دهد. دیدگاه فقه در بارة قاعدگیِ از هر حیث قابل توجه است و می​بایست عمیقا مورد تامل قرار گیرد. با آن​که اغلبِ فقهاء تلاش کرده​اند بر اساس آیات و روایاتِ اسلامی سکس نامتعارف (سکس از عقب) را تجویز کنند، تصویری که فقه از زنِ در «حال​حیض» ارائه می​کند، تصویر تام و تمام یک موجود «نجس» است؛ موجودی که حق ندارد به مسجد برود، نماز و روزه​اش باطل است، دست​زدن او به قرآن حرام است، حقِ ورود به خانة کعبه را ندارد و در نتیجه زن در این دوره که هرماه تکرار می​گردد به امر نجس بدل می​گردد که نه تنها عبادتِ او در پیشگاهِ خدا پذیرفته​شده نست، بلکه به مثابه​ای شیءِ نامقدس، حق هیچ​گونه قدم​نهادن در حریمِ امور مقدس را ندارد. درست آن​چیزی(خونِ​) که در پندارِ فقیهان ضامنِ معصومیتِ اوست و نبودِ​ او در شبِ زفاف موجبِ فسخِ عقدِ نکاح می​گردد، برسازندة او به مثابه​ای امرنجس نیز هست. در مواردی دیگر نیز باید فیقه، به حیثِ جاسوسِ خداوند، در همه جا سرک بکشد. در مسئله​ی زنا نیز کافی نیست اگر شواهد ببیند زن و مردی با هم خوابیده​اند، بلکه باید کاملا دقیق و دراماتیک «کاالمیلِ فی​المکحله»، باشد؛ یعنی کاملا آلتِ تناسلی مرد، در آلتِ تناسلی زن جا خوش کرده باشد. چه صحنة هیجان​انگیزی، وقتی فردی رابطة جنسی دارد و چهار شاهد «عادل!» این صحنة هیجان​انگیز را تماشا می​کنند. این امر بیش از آن​که شرعی باشد، اوج تخیلِ جنسی فقیهان را نشان می​دهد و بی​هیچ تردیدی یک صحنة پورنوی تمام عیار است.

بدین​سان تصویری که فقه از خدا ارائه می​دهد، حضور هموارة خدا و شریعت در صحنه​های زندگیِ خصوصیِ انسان​هاست. خدایِ فقیهان «ستارالعیوب» نیست، کنج​کاو و «جاسوس» است و باید هرکجا را بکاود، و همه​جا را دید بزند، حتی صحنة روابطِ جنسی​ایِ آدم​ها را و البته نوعی رابطة خدا با انسان​ را نه قرآن، بلکه فقهاء تعیین می​کند. کسانی که می​خواهند به درستی فراخوان حضور خدا در صحنة روابطِ جنسی آدمیان را دریابند، به سایت «شیخ آصفِ محسنی« مراجعه نمایند که در آن گونه​های بی​شماری تکنیک​های سکسِ دینی و شرعی تشریح شده​اند. آن امیال اروتیکِ که قانون فقه انسان​ها را از تحققِ آن منع می​کند، در ادبیاتِ فقهی بازتاب می​یابد و ممنوعیتِ رابطة جسنیِ نامشروع، به شکل «انزالِ​احکام» که در واقع تجربه​ی جنسی​ای از نوع​دیگر در مقام زبان است، سر بر می​کشد. بخشِ عظیمی از فقه، ادبیاتِ اروتیک است و می​توان با آن​ها به درستی بدنِ اموالِ​فقهی، اعم از برده، کنیز و گران​بهاء ترینِ شان را که «زن» است، لمس کرد. در ادبیات شیخ​آصف، از آن​جا که او «مجتهد» نیست، بسیار ابتدایی و اولی کاملا حالت «پورنوگرافیک» دارد و بیش از هشتاد در صد مسایلِ فقهی او را «سکس​نگاری» تشکیل می​دهد. خدا در نگاه شیخ آصف و پیروان​اش در حد «اروس» تقلیل پیدا می​کند. آن​ها دود چراغ می​خورند، مغزِ شان را در حجره​ها خشک می​کنند، صرفا به آن​دلیل که تا آن​جا که تخیلِ فقیه قد می​دهد، فقه را سکسی کنند و در واقع یگانه رسالتِ آنان سکسی​سازیِ دانشِ​اسلامی است و معنا و معنویت همان است که معطوف به صحنه​هایِ خصوصی زندگی، و بدنِ عریانِ زنان باشد. اگر قانونِ احوالِ شخصیه تجاوز مرد به زن​ و تصرفِ بی​قید و شرط پیکرِ او را اجازه می​دهد، بدان جهت است که آن​ها پیشا​ـ​پیش در دانشِ فقهی​شان به بدنِ زن تجاوز نموده و پیکر او را با چاقویِ تخیلاتِ سکسیِ شان شرحه​شرحه کرده​اند. دراین فقه، زن، حق تنوع تجربه​ای جنسی ندارد، زیرا اساسا این فقه معطوف است به تصرفِ شرعی پیکر زن توسط مرد و تجاوز بی​حد و حصر او بر یک تن نیمه​جان و حتی مرده، و چنان​که در سایتِ شیخ​آصف آمده است:«اگر حورالعین در مورد مرد ذکر شده احتمالا ا برای این است که روحیة زن از تنوع وتعدد همسر نفرت دارد ولی مرد چنین نیست.[1]» بسیار روشن است که این نگاه به طبیعیتِ زن و مرد، «نگاه ملا نصرالدین» است که معتقد بود «نافِ جهان» همان​جاست که خرِ او «شاشیده» است. مگر شیخ​آصف تجربة زنانگی دارد که با چنین قاطعیتی در بارة طبیعتِ زنان حکم صادر می​کند، یا «علام​الغیوب» است که به راز و رمز همه​چیز و از جمله طبیعت و بدنِ زن آگاهی قاطع و کامل دارد؟ حتی اگر زن از تعدد نفرت داشته باشد و مرد تعداد خواه باشد، آیا نحوة ارضایِ امیال، طبیعی و فطری است یا فرهنگی و تاریخی؟ اگر فی​المثل در فرهنگی قورباغه​ لذیذترین غذا به شما می​رود و در فرهنگِ دیگر تهوع​آور است، مگر می​توان حکم کرد که این جامعه «بالطبع قورباغه​خور» است و خداوند آن​ها «فطرتا قورباغه​خور» آفریده و جامعة دیگر بالطبع ضد قورباغه. افزون بر این قانون فقهی​ای که زندانی​سازیِ زنان در حصار چادر را شرعی می​داند، توجیهش آن است که «شهوتِ زنان نه برابر شهوتِ مردان است» و به همین سبب این موجود همواره​شهوانی باید لگام زده شود. برای فقه سکسی و سکسی​سازی فقه، ارتباط جنسی متعارف(سکس از جلو) کافی نیست، او باید سکسِ​ نامتعارف(سکس از عقب، شیر نوشیدنِ مرد از پستانِ زن) نیز به امضای خدا برساند. این بخش از استفتائاتِ انگلیسی شیخ​آصف که ترجمة آن شرم​آور است و ما ناگزریم اصل آن را بیاوریم، تمایلاتِ همجنس​بازانه​اش را نیز آشکا را نشان می​دهد:

Text of question:

I am very happy that i find the site of dear hazra ayatolah mohseni i have one qoustion form you? if aperson fuck his wife or lady form back site with out agreement of his wife whats the respansibilty of that mean? please very quickly thankb you form your tim

 Answer : The license of this work' at between scientist(olama) is (difference) and you should reference that mojtahed(that Ayatollah) you have him imitation.[2]

این استفتاء دارای نوع کژتابی معنایی است، از یک​سو مشروعیتِ ارتباطِ جنسی بدونِ اجازه(with out agreement of his wife) را مسلم فرضی می​کند، بحث فقهی و شرعی روی محور «سکس از عقب(fuck his wife or lady form back)» می​چرخد و از سویِ دیگر این معنا را می​رساند که «اختلافِ نظر فقهاء(scientist(olama) isdifference))» به اجازه و عدم اجازه​ی همسر مربوط می​گردد و از همه مهم​تر آن​که شیخ به صورتِ ضمنی، هم سکس از عقب و هم سکس از عقب بدونِ اجازة همسر را مشروع می​داند. نکتة اصلی و اساسی اما آن است که این ادبیاتِ​ وقیح و پورنوگرافیک و بی​شرمانه در قالبِ دستوارتِ مقدسِ دینی دسته​بندی می​گردد. این تخیل سکسی در بخشِ دیگر به اوج خود می​​‌رسد وقتی مسئله «نوشیدنِ شیر از پستان​زن» که در واقع همان «تمایلِ​مادرخواهی» مطرح می​گردد که در آن زن کاملا به حوزة غیر قابل تعریف رانده می​شود.

if a person drink his wife mailk what happened?

 not have any Difficulty[3]

ترجمه:

استفتاء کننده: اگر کسی از پستانِ زنش شیر بنوشد حکم شرعی او چیست؟

-        شیخ​آصف: هیچ اشکالی ندارد.

این امر که کسی از پستانِ زنش شیر بنوشد در عین حالی که نوعی تحول در «فانتزیِ​سکسی» است، اوج تخیل سکسی​ای پیروان فقه سکسی نیز هست، زیرا هرچند مکیدنِ پستانِ زنان در دنیایِ امروز تقریبا نوعی رفتاریِ سکسی بهنجار به شمار می​رود، اما نوشیدنِ شیر از پستانِ زن و در واقع »غصبِ سهم اولاد»، یقینا امری نا بهنجار است و احتمالا حتی در ذهن متخصص​ترین سرویس​های خدماتِ پورنو در جهان خطور نکرده باشد. مسئله اما در این نیست که «نوشیدن شیر از پستان زن»، «سکس از عقب بدون اجازه» و دیگر تکنیک​های سکس تجویز می​گردد، مسئله آن است که ضد زن​ترین موجود رویِ زمین چنین دستوراتی را صادر می​کند. شاید اگر او می​خواهد زنان در خانه محبوس بماند، برای انجامِ کارهای این​چنینی است و نه کار دیگر. این سسکی​سازی فقه و فقه سکسی از قضا در جامعة «پدرسالار» افغانستان که به خاطر فشار هنجارهایِ​اجتماعی، بیش از آن​که با زنِ واقعی سرو کار داشته باشند، با «زنِ​خیالی» سرو کار دارند، طرف​دارانی پیدا کرده است و از همه فاجعه​بارتر مدتی است که دختران، این قربانیانِ اصلی «فقه​سکسی»، نیز به آموزشِ این فقه روی آورده​ـ​اند. فقه​سکی با منظومة از جهان​بینی و معارفِ سکسی عمیقا پیوند دارد.

آن​چه تفکر کشکول​وار و بی​پایة پیروانِ فقه​سکسی، به ویژه شیخ آصفِ محسنی را با هم پیوند می​زند، تخیلاتِ​جنسی است و معرفت، دین و قانون چیزی جز «پیکربندیِ تخیلات سکسی» آن​ها نیست. فقه​سکسی به مثابة«پیش​پیکربندی(pre-figuration)» روایت​های شیخ آصف در همه​جا مشهود و آشکار است، حتی در آن​جایی که در باره ستاره​ها، عمر جهان و کهکشان​هایِ راه شیری چرندیات می​بافد. اساسا تصور او از جهان یک تصورِ سکسی است و جهان در نگاه او صحنه​هایی پورنوی بی​شمار است. اگر درون​مایه​های سکسی شیخ​آصف حذف شود، هیچ چیزی باقی نمی​ماند. مجموعه​ی از هذیان​هایی که در این اواخر تحت عنوان «یادداشت​هایِ اخیر آیت​الله​العظمی محسنی» از سوی «شورایِ علماء شیعه افغانستان» نشر شده است، از هر حیث، هم از آن​جهت که تلاش شده است «آیت​الله فیاض» را که اگر قرار باشد، کسی را به عنوانِ فقیه در «جهانِ تشیع» در نظر بگیریم، شایسته​تر از او کسی وجود ندارد، «خرد​ـ​وـ​خمیر» کرده و هم از آن جهت که شیخ کوشش می​کند، فانتزیِ​جنسی​اش را در سیمای دانش روز ارائه دهد، جالب توجه است. در بحثی تحت عنوان «چگونه به اجتهاد می​‌رسید[4]؟» به شدت به آیت​الله فیاض تاخته و جالب است که این نشریه مهر شورایِ علماء را دارد. شیخ آصف با وقاحت تمام اظهار می​داد که :«یک روز دوستم آیت​الله فیاض در منزل دوستِ سوم ما آقای محقق گفت: در فلان مسئله که مربوط به احکامِ روزة رمضان بود​ـ​روایات مختلف بود. من چنین و چنان متعارضات را جمع نمودم و نتیجه چنین شد و موضوع را بیان داشت، وقتی صحبتِ او تمام شد، گفتم همه​​اش اشتباه بود، تساقطِ روایات موجبِ رجوع به اصل​عملی نمی​شود، چون عموم با اطلاقِ قرآنی فرق دارد(آیه را خواندم و اشاره کردم) و مقتضایِ آیه حکمِ کذایی است که مخالفِ حکم شما می​باشد، ایشان فهمید که از آیه غلفت نموده و ساکت شد.[5]» نخستین «تکنیکِ شیادیِ» شیخ آن است که به جایِ گفتن اصل مطلب، عبارتِ​مهمل و بی​معنایی نظیر « فلان مسئله»، « چنین و چنان متعارضات»، « نتیجه چنین شد»، « آیه حکمِ کذایی» را به کار می​برد و در نتیجه حقِ​داوری از مخاطبان​را می​گیرد. سخنانِ شیخ​آصف در واقع شبیه این شعر است که «دلدار به من چنین چنین کرد برفت/ بار دگرم چنین چنین کرد برفت/ من از عقبش چنین می​کردم/ او نیز به من چنین چنین کرد برفت!»، در نتیجه همه​چیز مهمل است و هزارگونه قابلِ تفسیر، دوم اینکه این عبارات مهمل و «چنین چنین​کردن​ها» برآن است که محسنی، «ابن​ملجم​وار» ضربة آخر را بر فرق مبارک «آیت​الله فیاض» بکوبد که « ایشان فهمید که از آیه غلفت نموده و ساکت شد!»، یعنی اینکه آیت​الله فیاض «غافل» را محسنی تفهیم کرده است و گرنه او همواره براساس چنین و چنان فتوا صادر می​کند.

در این​جا در صددِ دفاع از آیت​الله فیاض نیستیم، ایشان حی و حاضر است و می​تواند از خود دفاع کند، اینکه طلاب و «شیخانِ​گمراهِ هزاره» نمی​فهمند شیخ​آصف چگونه از این طریق کین​توزی​اش را نسبت به آیت​الله​هزاره آشکار می​سازد ربطی به ما ندارد، هدف ما دنبال کردن «پی​‌رنگ جنسی» در آثار محسنی است و اینکه چرا محسنی و پیروانِ فقه​سکسی چگونه حتی وقتی مطالب علمی(scientific) را از جاهایی​ دیگر به سرقت می​برد، در چارچوبِ تخیل​سکسی می​فهمند؟ تمامی مطالب علمی کتاب ««یادداشت​هایِ اخیر آیت​الله​العظمی محسنی» ، از «ستون کائنات« و «تعامل هسته​ی در خورشید» گرفته تا «وسعتِ کهشکان​ راهِ شیری» و «عمرکائنات» در سرقتِ ادبی شیخ از مجلاتِ اطلاعاتِ عمومی ایران، آن​هم اطلاعاتِ عمومی برای «کودکان» خلاصه می​گردد و البته شیخ هیچ ضرورتی نمی​بیند که منابع را ذکر کند، گویی او خود دانشِ فیزیک بلد است و بر اساسِ آن کهشکانِ راه شیری را اندازه گرفته است و یا متخصص علم «شیمی» است و در بارة فعل و انفعالاتِ «هستة در خورشید» تخصص دارد. این موارد اما چیزی جدیدی نیست، زیرا شیخ آصف نه آیت​الله تحصیل​کرده و با سواد، بلکه «آیت​الله سرقتِ​ادبی» است؛ نه از مصادرة دانشِ شیمی و فیزیکِ دانشمندان شرمی به دل راه می​دهد و نه از سرقت کیلو کیلویِ تحقیقاتِ رجالی علماء شیعه و احادیثِ و روایات اسلامی. او «جامع​المعقول و المنقول» است؛ کسی که با تکنیکِ «خرسازیِ هزاره​ها» به مقامِ »آیت​اللهی» دست​یافته است و به قولِ خودش تکنیک​های به «اجتهاد رسیدن» و این مقام​را مصادره​کردن بلد است. او بی​کتاب و رساله یا «توضیح​المسایل» مجهتدتر از آیت​الله محققِ کابلی و آیت​الله فیاض است که هر دود صاحب «رسالة عملیه» و دارای مقام فتوا هستند. عناصر پیکربندیِ روایی آخرین دست​نوشته​ها او را می​توان تا حدودی از طرحِ جلد کتاب حدس زد که کاملا حال و هوایِ سسکسی دارد. طرحِ جلدِ این کتاب که در واقع می​توان آن​‌را جلوة بصریِ فانتزی سکسی شیخ​آصف و پیروان «فقه​سسکی» و «سکسی​سازی فقه»، در افغانستان دانست، نمایان​گر نگاه سکسی​ای آن​ها به دانش در کل، و دانشِ دینی به طور خاص است. طرح جلد این مجله، که به تعبیرِ «مدیرِ مسئولِ آن (رضوانیِ بامیانی)»، مجله نیست، «کتابی در مجله» است، مردی را در حال سقوط و کاریکاتوریک نشان می​دهد و در برابر دختری محجبه​ای که فانتزی​ترین طرح سوژة خیالیِ سکسِ فقهی است. مردی در حال سقوط، اما بیش از آن​که نگران زوال و سقوط​اش باشد، در دمِ مرگ نیز به سوی دختر نگاه می​کند. زوایة دیدِ کلی این طرح نگرشِ سکسی از نوع بیماریِ چشم​چرانی اسلامی است و مردی در حالی زوالی که به دخترِ​جوان چشم​دوخته، کسی نیست جز پیرمردی (آیت​الله) پیر و فرتوت و «سکس​فکر[6]» که در لبِ گور، فقط و فقط به شکار «دخترانِ زیباروی» و اغوایِ فقهی» بانوانِ محجبه» می​اندیشد.

اوج، یا نقطة فراز روایتِ «یادداشت​هایِ اخیر آیت​الله​العظمی محسنی» که در واقع «یاد داشت​های نفیسی است در عرصه​های فقه، کلام، فلسفه، سیاست و اجتماع( همان، مطلع)»، مسئلة مورد تجاوز قرار گرفتنِ «زنانِ آمریکایی در موقع وظیفه توسط مردانِ آمریکایی(ص 15)» و از آن مهم​تر«تجلیِ حکمتِ بالغه در حاملگی زن(44)» است. تجاوز به زنانِ آمریکایی اما بیش از آن​که بیان​گرِ حس​انسانی شیخ باشد، نشانة «حسِ حسادتِ» اوست، زیرا خود او نیز سابقة «تجاوز« به زن را دارد، اما «تجلی حکمتِ بالغه در حاملگیِ زن» را باید بخشی از همان تخیلاتِ قاعده​مند فانتزیِ فقه سکسی دانست. گذشته از سرقت​های ادبی و تلاشِ فراوان او در اندازه​گیریِ و تعیین عدد «اسپرم​ها»، رمانتیک​شدنِ ادبیات او قابل توجه است؛ در بحثِ حاملگی یک نوع وجد وطرب خاصی در ادبیاتِ او مشاهده می​گردد، به حدی که وعده می​دهد کتابی جداگانه​ی در این موضوع بنویسد، شاید به این دلیل که می​خواهد پروژة ناتمام «وظایفِ اعضاء​البدن»ـ​اش را تکمیل نماید. اگر در کتاب وظایفِ اعضاء البدن بوسیدن به مثابه​ای یکی از وظایفِ لب به حیث یکی از مقدماتِ سکسِ فقهی تشریح می​گردد، در «یادداشت​هایِ اخیر آیت​الله​العظمی محسنی» سفرهای بی​پایانِ او به جهان سرشار از اسرار جالب رحم زنان آغاز می​گردد و او همچون اولیس که در امواج دریاهایِ یونان سال​ها آوارگی را برگزید، در دنیای بی​پایان رحمِ زنان سفر می​کند، دقیقا شبیه یکی از صحنه​های فیلمِ سنمایی «آلمادوـ وار» که در آن مردی با کیف و هیجان غیر قابل وصف از میان دو پای زن به جهانِ درونی او سفر می​کند. شیخ تصریح می​کند که « در مورد کیفیتِ حمل و رشدِ جنین تا هنگامِ​ ولادت، آن​قدر اسرارِ جالبی وجود دارد که مقداری فهمیده شده​ای آن تالیفِ کتابِ مستقل می​خواهد، و نوشتارِ زیادی در مورد آن وجود دارد وحتی علم جداگانه​ای شده است(همان، ص 44)» نخستین​ نکته آن است که شیخ «جامع​الاسرار» است و به این «اسرارِ جالب» آگاهی تام و تمام دارد، دومین نکته آن​که چرا فقط «اسرار مربوط به حاملگی» و نه هزاران اسرار دیگر سبب می​گردد که شیخ «به عظمتِ علم و قدرت و حکمتِ خالق​مدبر جهان آگاه شده و "عاشق" او(همان)» شود؟ حتی اگر گفته خود شیخ را در مورد خودش بپذیریم که «نظریاتِ زمان پیری و فرسودگیِ علماء باید(ص 71)» چندان جدی تلقی نگردد، آیا این ادبیاتِ فقهی را نمی​توان در ادبیاتِ پورنو دسته​بندی نموده و پروژه شیخ​آصف و پیروانش را فقهِ سکسی و سکسی​​سازیِ فقه دانست؟

پی​نوشت​ها:



[1] سایت شیخ آصف، 02 تیر 1388 ساعت 16:21.

[2] Saturday, 07 February 2009

[3] Saturday, 07 February 2009

[4] این عنوان قابل توجه است، زیرا بیش از آن​که نه مجتهدشدن، بلکه بر اجتهادرسیدن تاکید می​گردد. یعنی مهم این نیست که مجتهدباشی یا نباشی، مهم این است، تکنیک​های «رسیدن» به اجتهاد را بلد باشی، این مقام را مصادره کنی و خود را به حیثِ یک مجتهد جا بزنی.

[5] - یاد داشت​های اخیر آیت​الله العظمی محسنی، دمعرفتِ دینی، ماهنامه علمی​ و پژوهشی، در حوزة اندیشه دینی، 1388، ص 71.

[6] سک​س​فکر، کسی است که فکر را در خدمت سکس قرار می​دهد. ترکیبی است از سکس و فکر، شبیه روشن​فکر، منورالفکر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد